کلرکسین Chloroxine


کلروکسین یک ترکیب ضد باکتری صناعی است. کلروکسین ترکیبی است که در برخی از شامپوها برای درمان شوره و درماتیت سبورئیک پوست سر استفاده می شود.

مکانیسم اثر

اگرچه مکانیسم عملکرد کلروکسین قابل درک نیست ، اما این دارو ممکن است باعث کاهش فعالیت میتوزی در اپیدرم شود ، در نتیجه پوسته پوسته شدن بیش از حد مرتبط با شوره سر یا درماتیت سبورئیک پوست سر را کاهش می دهد. کلروکسین باعث ترمیم SOS-DNA در E. coli می شود ، بنابراین این ترکیب ممکن است برای باکتری ها ژنوتوکسیک باشد.

فارماکودینامیک

کلروکسین یک عامل ضد باکتری است و از رشد باکتری ها گرم مثبت و همچنین برخی از باکتری های گرم منفی جلوگیری می کند. همچنین ، کلروکسین برخی از فعالیت های ضد قارچی را علیه برخی از درماتوفیت ها و مخمرها نشان داده است.

موارد مصرف کلرکسین

از این دارو برای درمان شوره سر و درماتیت سبورئیک پوست سر استفاده می شود.

کلروکسین فقط با تجویز پزشک در دسترس است.

مقدار مصرف کلرکسین

دوز معمول بزرگسالان برای شوره سر:

 کاملاً روی پوست سر مرطوب ماساژ دهید. اجازه دهید کف به مدت 3 دقیقه روی پوست سر بماند و سپس آن را بشویید. این کار را تکرار کرده و بشویید. دو بار در هفته معمولاً کافی است.

دوز معمول بزرگسالان برای درماتیت سبورئیک:

کاملاً روی پوست سر مرطوب ماساژ دهید. اجازه دهید کف به مدت 3 دقیقه روی پوست سر بماند و سپس آن را بشویید. این کار را تکرار کرده و بشویید. دو بار در هفته معمولاً کافی است.

عوارض جانبی کلرکسین

این داروهمراه با اثرات مورد نیاز  ممکن است برخی اثرات ناخواسته ایجاد کند. اگرچه همه این عوارض جانبی ممکن است رخ ندهد ، اما در صورت بروز آنها ممکن است نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشید.

در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی زیر در اسرع وقت با پزشک خود مشورت کنید:

  • تحریک یا سوزش پوست سر قبل از استفاده از کلرکسین وجود نداشته است.
  • بثورات پوستی

برخی از عوارض جانبی این دارو نیزممکن است رخ دهد که معمولاً نیازی به توجه پزشکی ندارند. با سازگاری بدن به دارو ، این عوارض جانبی ممکن است از بین بروند. همچنین ، متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است بتواند در مورد راه های پیشگیری یا کاهش برخی از این عوارض جانبی شما را راهنمایی کند. در صورت ادامه دار یا آزار دهنده بودن هر یک از عوارض جانبی زیر ، یا در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد آنها ، با متخصص بهداشت خود مشورت کنید:

  • خشکی یا افزایش خارش پوست سر

سایر عوارض جانبی دارو که ذکر نشده نیز ممکن است در برخی از بیماران رخ دهد. اگرعوارض دیگری مشاهده کردید ، با متخصص بهداشت خود مشورت کنید.

نکات قابل توصیه

در تصمیم گیری برای استفاده ازاین دارو ، خطرات مصرف دارو باید در مقابل منافع آن در نظر گرفته شود. این تصمیمی است که بیمار و پزشک اتخاذ می کنند. در هنگام مصرف دارو ، موارد زیر باید در نظر گرفته شود:

آلرژی

اگر واکنش غیرعادی یا آلرژیک به کلرکسین یا داروهای دیگر داشته اید ، به پزشک خود بگویید. همچنین اگر انواع دیگری از آلرژی مانند غذاها، رنگها ، مواد نگهدارنده یا حیوانات را دارید ، به متخصص بهداشت خود اطلاع دهید.

کودکان

مطالعات در مورد استفاده از  این دارو فقط در بیماران بزرگسال انجام شده است و هیچ اطلاعات خاصی در مورد مقایسه استفاده در کودکان در سایر گروههای سنی وجود ندارد.

در صورت وجود محل های تاول زده , ترشح دار بر روی پوست سر ، از این دارو استفاده نکنید ، مگر اینکه توسط پزشک شما دستور دیگری داده شده باشد.

تماس دارو با چشم خودداری نمایید و در صورت تماس اتفاقی آن را کاملاً با آب خنک بشویید. اگر سوزش چشم ادامه داریا آزار دهنده است ، با پزشک خود مشورت کنید.

قبل از استفاده به خوبی تکان دهید

مو و پوست سر را با آب ولرم خیس کنید. به اندازه کافی دارو به پوست سر بمالید تا کف کند و به خوبی روی سر مالش دهید. اجازه دهید کف حدود 3 دقیقه روی پوست سر بماند ، سپس آن را بشویید. دوباره دارو را استفاده کنید و کاملاً بشویید. دو بار در هفته یا طبق دستور پزشک از دارو استفاده کنید.

در صورت فراموشی دارو را در اسرع وقت استفاده نمایید. با این حال ، اگر تقریباً زمان  نوبت بعدی استفاده از دارورسیده است ، از دوز فراموش شده صرف نظر کرده و به برنامه منظم دوز خود برگردید.

از کلروکسین موضعی نباید در ضایعات حاد ملتهب (اگزوداتیو) پوست سر استفاده شود.

احساس سوزش و تحریک پوست سر و نواحی مجاور آن گزارش شده است.

تغییر رنگ مو به دنبال استفاده از شامپو کلروکسین رخ داده است.

ایمنی و اثربخشی کلروکسین در کودکان اثبات نشده است.

شرایط نگهداری

دارو را در دمای اتاق و دور از گرما ، رطوبت و نور مستقیم در یک ظرف دربسته نگهداری کنید. از یخ زدگی محافظت کنید.

دور از دسترس اطفال نگه دارید.

مصرف در بارداری

مطالعات حیوانی گزارش نشده است. مصرف کلروکسین موضعی برای مصرف در دوران بارداری در صورتی توصیه می شود  که منافع آن بیشتر از خطر باشد.

مصرف در شیردهی

هیچ اطلاعاتی در مورد دفع این دارو در شیر مادر وجود ندارد. تولید کننده توصیه می کند هنگام مصرف این دارو در زنان شیرخواره احتیاط شود.

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.