سفیدروکول Cefiderocol

گروه دارو: آنتی بیوتیک

سفیدروکول یک آنتی بیوتیک سفالوسپورین است که برای درمان عفونت های جدی مثانه یا کلیه در بزرگسالان استفاده می شود.

این دارو می تواند واکنش های آلرژیک جدی یا تهدید کننده زندگی ایجاد کند. ازآن باید فقط برای عفونت هایی استفاده شود که با آنتی بیوتیک ایمن درمان نشوند.

مکانیسم اثر

این دارو یک سفالوسپورین سیدروفور است.  زنجیره جانبی  کاتکول( catechol) باعث ایجاد کمپلکس های  شلاته با آهن فریک می شود ، وبه سیستم  حمل و نقل آهن برای انتقال سفیدروکل در عرض غشای خارجی باسیل های گرم منفی اجازه می دهند. قسمت سفالوسپورینی به پروتئین های متصل شونده به پنی سیلین متصل می شود که به نوبه خود مرحله نهایی پیوند سنتز پپتیدو گلیکان در دیواره های سلول باکتری را مهار می کند ، بنابراین بیوسنتز دیواره سلولی را مهار می کند.

فارماکوکینتیک

حجم توزیع:

18 (3.36 ±) L

متابولیسم: حداقل

دفع:

ادراری: 98.6٪ (90.6٪ داروی بدون تغییر) مدفوع: 2.8٪

نیمه عمر حذف: 2 تا 3 ساعت

اتصال پروتئینی: 40 تا 60 درصد (در درجه اول به آلبومین).

موارد مصرف سفیدروکول

عفونت مجاری ادراری ، پیچیده (از جمله پیلونفریت): درمان عفونت های ادراری پیچیده ، از جمله پیلونفریت ، ناشی از میکروارگانیسم های گرم منفی حساس: اشرشیا کلی ، کلبسیلا پنومونیه ، پروتئوس میرابیلیس ، سودوموناس آئروژینوزا وکمپلکس انتروباکتر کلواکایی  ، در بیماران با سن 18 سال سن و بزرگتر که محدودیت دارند یا گزینه های درمانی جایگزین ندارند.

مقدار مصرف سفیدروکول

دوز معمول بزرگسالان برای پیلونفریت:

2 گرم IV هر 8 ساعت

دوره درمان: 7 تا 14 روز

نظرات:

-به بیماران با CrCl  60تا 119 میلی لیتر در دقیقه توصیه می شود.

-طول دوره درمان باید با توجه به شدت عفونت و وضعیت بالینی بیمار تا 14 روز باشد.

دوز معمول بزرگسالان برای عفونت ادراری:

2 گرم IV هر 8 ساعت

طول دوره درمان: 7 تا 14 روز

موارد منع مصرف

حساسیت شدید به سفیدروکل ، سایر داروهای ضد باکتری بتا لاکتام یا هر ماده دیگری از فرمولاسیون.

عوارض جانبی سفیدروکول

هشدار : هر چند که ممکن است نادر باشد ،اما بعضی از افراد هنگام مصرف دارو ممکن است عوارض جانبی بسیار بد و گاه کشنده ای داشته باشند. در صورت داشتن هر یک از علائم یا نشانه های زیر که ممکن است مربوط به یک عارضه جانبی بسیار بد باشد ، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید یا از کمک پزشکی استفاده کنید:

  • علائم واکنش آلرژیک مانند بثورات پوستی. کهیر؛ خارش؛ پوست قرمز ، متورم ، تاول زده یا لایه برداری همراه با تب یا بدون تب ؛ خس خس سینه ,تنگی در قفسه سینه یا گلو ؛ مشکل در تنفس ، بلع یا تکلم. گرفتگی غیرعادی صدا یا تورم در دهان ، صورت ، لب ها ، زبان یا گلو.
  • نشانه هایی از سطح پایین پتاسیم مانند درد یا ضعف عضلانی ، گرفتگی عضلات یا ضربان غیر عادی قلب
  • احساس گیجی.
  • تشنج.
  • مشکل در کنترل حرکات بدن.
  • عملکرد عضلانی اضافی.
  • لرزش.
  • قرمزی یا لکه های سفید در دهان یا گلو.
  • اسهال درهنگام مصرف آنتی بیوتیک ها شایع است. به ندرت ، ممکن است یک شکل شدید مرتبط با اسهال ( (CDAD که C diffنامیده می شود, رخ دهد.  این امرگاهی اوقات ، این منجر به یک مشکل کشنده روده (کولیت) شده است. CDAD ممکن است در طی یا چند ماه پس از مصرف آنتی بیوتیک اتفاق بیفتد. در صورت داشتن درد معده ، گرفتگی عضله ، یا مدفوع بسیار شل ، آبکی یا خونی ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. قبل از درمان اسهال با پزشک خود مشورت کنید.

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. با این حال ، بسیاری از افراد هیچ گونه عوارض جانبی ندارند یا فقط عوارض جانبی جزئی دارند. اگر هر یک از این عوارض جانبی زیر یا هرگونه عارضه جانبی دیگرکه آزاردهنده است رخ داد ویا از بین نرفت ، با پزشک خود تماس بگیرید و یا از کمک پزشکی استفاده کنید:

  • اسهال.
  • تحریک در جایی که شات داده می شود.

اینها همه عوارض جانبی احتمالی نیستند. اگر در مورد عوارض جانبی این دارو سوالی دارید ، با پزشک خود تماس بگیرید. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

هشدارها

قبل از مصرف این دارواگر به سفیدروکل یا سایر آنتی بیوتیک های  گروه سفالوسپورین حساسیت دارید ، نباید از سفیدروکل استفاده کنید ، مانند:

  • سفالور ؛سفادروکسیل ؛سفازولین ؛ سفدی تورن؛سف پدوکسیم ؛ سفپروزیل ؛سفتیبوتن ؛سفوروکسیم ؛ سفالکسین ؛ سفرادین و .....

در صورت وجود سابقه هر یک از موارد زیر به پزشکتان اطلاع دهید:

  • آلرژی به هر دارویی (به ویژه پنی سیلین) ؛
  • بیماری کلیوی؛
  • تشنج
  • بیماری کبد؛ یا
  • مشکلات روده ای مانند کولیت.

نکات قابل توصیه

در صورت بارداری یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید.

تمام دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را دنبال کنید و تمام راهنماهای دارو یا برگه های دستورالعمل را بخوانید. دارو را دقیقاً طبق دستورالعمل استفاده کنید. این داروl گاهی تا 14 روز تجویز می شود.

سفیدروکل به صورت  داخل وریدی تزریق می شود. یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی اولین دوز بیمار را تزریق کرده و ممکن است شیوه استفاده صحیح از این دارو را آموزش می دهد.

این دارو باید به آرامی تجویز شود و انجام تزریق می تواند حداقل 3 ساعت طول بکشد.

فقط هنگامی که  آمادگی تزریق را دارید آمپول را آماده کنید. اگر دارو تغییر رنگ داده یا ذراتی در آن وجود دارد از آن استفاده نکنید. برای داروی جدید با داروساز خود تماس بگیرید.

حتی در صورت بهبودی  علائم دوره درمانی دارو را کامل نماییدد. حذف دوزها می تواند خطر ابتلا به عفونت مقاوم در برابر دارو را افزایش دهد. این داروعفونت ویروسی مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی را درمان نمی کند.

این دارو می تواند بر نتایج آزمایشات پزشکی خاص تأثیر بگذارد. به هر پزشکی که شما را معالجه می کند بگویید که از این دارواستفاده می کنید.

شرایط نگهداری

ویال های دست نخورده را در دمای 2 تا 8 درجه سانتیگراد (36  تا 46 درجه فارنهایت) نگهداری کنید. دارواز نور محافظت کنید. ویال های آماده شده  ممکن است به مدت 1 ساعت در دمای اتاق نگهداری شوند. از ژولای سال 2020 تولیدکننده  اعلام کرده است  که فرد می تواند محلول های تزریقی رقیق شده را در دمای اتاق برای 6 ساعت یا در دمای 2 تا 8 درجه سانتیگراد (36  تا 46 درجه فارنهایت) به مدت 24 ساعت نگهداری کند (دارو از نور محافظت می شود) . قبل از ژولای سال 2020 ، برچسب سازنده بیان داشته است که نگهداری در دمای اتاق به مدت 4 ساعت قابل قبول است. تزریق باید طی 6 ساعت پس از خارج شدن از یخچال انجام شود.

هر کیسه IV فقط برای یک بار استفاده است. پس از یک بار استفاده باقیمانده آن را دور بریزید ، حتی اگر هنوز دارویی در آن باقی مانده باشد.

مصرف در بارداری

تاکنون به اثبات نرسیده است.

تولید کننده توصیه ای در مورد استفاده در دوران بارداری نمی کند.

گروه حاملگی FDA ایالات متحده: اختصاص داده نشده است.

خلاصه خطر: هیچ اطلاعاتی در مورد استفاده از این دارو در زنان باردار برای اطلاع از خطرات مرتبط با دارو در دسترس نیست.

مصرف در شیردهی

تولید کننده توصیه ای در مورد استفاده در دوران شیردهی نمی کند.

دفع از طریق شیر انسان : ناشناخته است

دفع از طریق شیر حیوانات: بله

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.