کوآنزیم کیو ۱۰ Coenzyme Q10

گروه دارو: مکمل غذایی

کوآنزیم کیو10 ماده ای مانند ویتامین است که به طور طبیعی در بدن ساخته می شود. این دارو همچنین به نام های Coenzima، Ubidcarenone، Ubidécarénone و یوبیکوئینول شناخته می شود.

کوآنزیم Q10 احتمالاً در داروهای جایگزین به عنوان کمک کننده در درمان کمبود کوآنزیم Q-10 یا کاهش علائم اختلالات میتوکندری (شرایطی که بر تولید انرژی در سلولهای بدن تأثیر می گذارد) مؤثر است.

کوآنزیم Q10 همچنین احتمالاً در جلوگیری از سردردهای میگرنی، کاهش فشار خون، جلوگیری از حمله قلبی دوم یا کند شدن پیشرفت بیماری اولیه پارکینسون موثر است. این دارو همچنین ممکن است در بهبود علائم در مبتلایان به نارسایی احتقانی قلب، مشکلات عصبی ناشی از دیابت، بیماری هانتینگتون، دیستروفی عضلانی یا دژنراسیون ماکولا (کاهش بینایی مرتبط با سن) موثر باشد.

از کوآنزیم Q10 نیز برای درمان بیماری آلزایمر، کلسترول بالا یا اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (بیماری Lou Gehrig's) استفاده شده است. با این حال، تحقیقات نشان داده است که این دارو ممکن است در درمان این شرایط مؤثر نباشد.

تحقیقات همچنین نشان داده است كه احتمالاً كوآنزیم Q10 در افزایش كاركردهای ورزشی مؤثر نیست.

سایر مواردی که با تحقیقات اثبات نشده است شامل درمان آسم، COPD، سرطان، دیابت، مشکلات قلبی خاص، فیبرومیالژیا، هپاتیت C، مشکلات کلیوی، فشار خون بالا در دوران بارداری، مشکلات عضلانی ناشی از مصرف داروی کلسترول "استاتین" و سایر شرایط است.

کوآنزیم کیو10 اغلب به عنوان یک مکمل گیاهی به فروش می رسد. برای بسیاری از ترکیبات گیاهی هیچ استاندارد تنظیم تولیدی وجود ندارد و مشخص شده است که برخی مکمل های موجود در بازار آلوده به فلزات سمی یا داروهای دیگر هستند. مکمل های گیاهی / بهداشتی باید از یک منبع قابل اطمینان خریداری شود تا خطر آلودگی به حداقل برسد.

مکانیسم اثر

Ubiquinone: درگیر در زنجیره نقل و انتقال الکترونی
Ubiquinol: آنتی اکسیدان، تثبیت کننده غشاء

موارد مصرف کوآنزیم کیو ۱۰

Ubiquinone ممکن است کاربردهایی در بیماریهای قلبی عروقی به ویژه نارسایی احتقانی قلب (CHF) داشته باشد، اگرچه عدم توافق نظر وجود دارد. مطالعات در مورد اختلالات عصبی امیدوارکننده نیست. کارآزمایی بالینی محدودی برای حمایت از استفاده گسترده برای شرایط دیگر انجام شده است.

مقدار مصرف کوآنزیم کیو ۱۰

دوز معمول بزرگسالان برای مکمل رژیم غذایی
خوراکی: 30 تا 200 میلی گرم در روز

موارد منع مصرف

موارد منع مصرف مطلق مشخص نشده است.

عوارض جانبی کوآنزیم کیو ۱۰

-عوارض جانبی نادر است و شامل اسهال، ناراحتی دستگاه گوارش، سردرد، کاهش اشتها و حالت تهوع است. واکنشهای آلرژیک گزارش شده است.
-یک عارضه جانبی جدی، خونریزی شدید دستگاه گوارش که همراه با آنژیودیسپلازی است، در نظر گرفته شده است که احتمالاً با استفاده از یوبیکوئینون همراه است . واکنش آلرژیک، از جمله تورم زبان، در یک کارآزمایی بالینی گزارش شده است. یک کار آزمایی بالینی که شامل بیماران مبتلا به میوپاتی میوکندری، آنسفالوپاتی، اسیدوز لاکتیک و سندرم اپیزودهای سکته مانند بود، مرگ 2 نفر را گزارش کردند. در کالبد شکافی ، تغییرات فیبروتیک در میوکارد مشاهده شد ، اما رابطه رسمی با کوآنزیم Q10 اثبات نشد.

آزمایشات بالینی که idebenone با دوز بالا را ارزیابی می کردند، فقط اثرات خفیف دستگاه گوارش، سردرد و خستگی را مشاهده می کنند .به همین ترتیب، آزمایشات بالینی اثرات خفیف دستگاه گوارش (سوء هاضمه، مدفوع شل، حالت تهوع، استفراغ) را نیز برای وجود ubiquinone نشان داده است. تغییر رنگ ادرار همچنين، بدون هيچگونه ناهنجاري در شاخص هاي آزمايشگاهي ادرار مشخص شده است.

عوارض جانبی احتمالی شامل ناراحتی شکم، سردرد، حالت تهوع و استفراغ است. با احتیاط در بیماران مبتلا به اختلال عملکرد کبدی استفاده شود.

تداخلات دارویی

دفراسیروکس , ایزواتارین

Findings are conflicting.
Vitamin K Antagonists: Coenzyme Q-10 may diminish the anticoagulant effect of Vitamin K Antagonists. Coenzyme Q-10 may enhance the anticoagulant effect of Vitamin K Antagonists. Monitor therapy.

هشدارها

تمام دستورالعمل های موجود در برچسب محصول و بسته بندی را دنبال کنید. در مورد تمام شرایط پزشکی، آلرژی و تمام داروهای مورد استفاده خود به هریک از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی اطلاع دهید.

نکات قابل توصیه

1-اگر تا به حال موارد زیر را داشته اید، از پزشک، داروساز یا سایر ارائه دهندگان خدمات بهداشتی سوال کنید که ایا استفاده از کوآنزیم Q10 برای شما بی خطر است:
-فشار خون بالا یا پایین
-دریافت شیمی درمانی 
-مصرف سیگار 
2-کوآنزیم Q10 احتمالاً برای استفاده در دوران بارداری بی خطر است. اما اگر باردار هستید از این محصول بدون توصیه پزشکی استفاده نکنید.
3 -مشخص نیست که آیا ubiquinone به شیر مادر منتقل می شود یا اینکه می تواند به یک کودک شیرده آسیب برساند یا خیر. در صورت شیردهی نوزاد، از این محصول بدون توصیه پزشکی استفاده نکنید.
4-کوآنزیم Q10 مایع را با دقت اندازه گیری کنید. از سرنگ یا از یک دستگاه اندازه گیری دوز دارو (نه یک قاشق آشپزخانه) استفاده کنید.
5-برای برداشتن قرص باز شونده در دهان، از دستان خشک استفاده کنید تا قرص را از بسته خارج کرده و آن را در دهان خود قرار دهید. بلافاصله شروع به حل شدن خواهد کرد. قرص را نباید کامل بلعید. اجازه دهید بدون جویدن در دهان حل شود.
6-از اشکال مختلف ubiquinone به طور همزمان و بدون توصیه پزشکی استفاده نکنید. استفاده از فرمولاسیون های مختلف در کنار هم باعث افزایش خطر مصرف بیش از حد می شود.
7-در هنگام مصرف کوآنزیم Q10 ممکن است فشار خون شما بررسی شود.
8-در صورت نیاز به عمل جراحی، مصرف كوآنزیم Q10 حداقل 2 هفته قبل از وقت عمل، متوقف كنید.

مصرف در بارداری

تاکنون به اثبات نرسیده است.

اطلاعات مربوط به ایمنی و کارآیی در بارداری و شیردهی وجود ندارد.

مصرف در شیردهی

اطلاعات مربوط به ایمنی و کارآیی در بارداری و شیردهی وجود ندارد.

اشکال دارو کوآنزیم کیو ۱۰

Coenzyme Q10, CoQ10, elppa CoQ10, LiQsorb, Q-Sorb Co Q-10, QuinZyme
"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.