لازابماید Lazabemide


لازابماید یک مهارکننده برگشت پذیر و انتخابی مونوآمین اکسیداز B (MAO-B) است که در حال پیشرفت بالینی علیه بیماری پارکینسون ، بیماری آلزایمر و به عنوان داروی کمکی برای ترک سیگار استفاده می شود. تولید دارو به دلیل مسمومیت کبدی متوقف شد.

مکانیسم اثر

مونوآمین اکسیداز نوع B (MAO-B) آنزیمی در بدن است که چندین ماده شیمیایی مغز از جمله دوپامین را تجزیه می کند. با مصرف دارویی که مهار کننده MAO-B است، دوپامین بیشتری برای استفاده در مغز در دسترس است. این امر می تواند به طور متوسط ​​بسیاری از علائم حرکتی پارکینسون را بهبود بخشد.

مهارکننده های MAO-B همچنین فوایدی برای علائم حرکتی بیماری پارکینسون دارند و به عنوان درمان اولیه به تنهایی یا همراه سایر داروها از جمله لوودوپا به کار می روند.

موارد مصرف لازابماید

لازابماید در درمان بیماری آلزایمر و در ترکیب با داروهای درمانی جایگزین نیکوتین در ترک سیگار به کار می رود.

مقدار مصرف لازابماید

در کارآزمایی های بالینی علیه بیماری پارکینسون ، لازابماید به صورت خوراکی و در دوزهای 25-200 میلی گرم در روز تجویز می شود.

عوارض جانبی لازابماید

حالت تهوع خفیف

  • خشکی دهان
  • سبکی سر
  • یبوست
  • گیجی
  • توهم

تداخلات دارویی

داروهایی که توسط مونوآمین اکسیداز متابولیزه می شوند در مصرف همزمان با این دارو اثر آن ها چندین برابر ممکن است افزایش یابد.

• داروهایی که فعالیت سروتونین ، نوراپی نفرین یا دوپامین را افزایش می دهند ، می توانند منجر به عواقب حاد و شدید شامل سندرم سروتونین ، بحران فشار خون بالا و روان پریشی شوند.

نکات قابل توصیه

  • مصرف زیاد برخی از مهار کننده های MAO-B (بیش از 150 میلی گرم در روز) به همراه غذاهای سرشار از تیرامین ، خطر افزایش فشار خون را به سطوح خطرناک بالا می برد. این غذاها به طور معمول شامل پنیر ، گوشت ، حبوبات ، آبجو ، کلم ترش و دانه های سویا می باشند.

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.