بارلی گرس Barley grass

گروه دارو: گیاهان دارویی

بارلی گرس (چمن جو) برخلاف دانه از برگهای سبز جوان گیاه جو تشکیل شده است (برای دانه جو، به مونوگرافی جو مراجعه کنید). گیاهان جو می توانند تحت دامنه وسیعی از خاک و شرایط آب و هوایی رشد کنند. با این حال، شرایط برتر خاک در گیاهان با محتوای تغذیه ای بالاتر منعکس می شود، و تامین کنندگان تجاری چمن جو برای ایجاد شرایط مطلوب خاک برای محصول تلاش می کنند.
با محصولاتی که در کالیفرنیا رشد کرده اند نتایج مطلوبی حاصل شده است. چمن جو قبل از شروع گیاه برای تولید گل و دانه در اوج تغذیه ای خود قرار دارد. برداشت تقریباً 2 هفته پس از بذر سازی انجام می شود. در این مرحله از رشد، چمن جو حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مشابه با سبزیجات سبز تیره است. چمن جو به صورت خشک و پودر شده تهیه شده از برگهای کامل یا آب حاصل از آسیاب برگ ها به صورت تجاری در دسترس است.
طیف گسترده ای از ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و آنزیم ها از چمن جو جدا شده است. به ویژه از نظر بتاکاروتن، کلسیم، آهن و ویتامین C غنی است و حاوی کلروفیل فراوان است.
سایر ویتامین ها، الکترولیت ها (به عنوان مثال، پتاسیم، فسفر، منیزیم) و مواد معدنی جدا شده از گیاه به مقدار قابل توجه شامل ویتامین های B1، B2، B ، B12، اسید پانتوتنیک و اسید فولیک است. همچنین آنزیم ها، به ویژه آنزیم آنتی اکسیدان سوپراکسید دیسموتاز و نیتروژن ردوکتاز قابل توجه است. تعدادی C-glycosylflavones با اثرات آنتی اکسیدانی مستند از گیاه جدا شده است. ساپونارین فلاون اصلی است.

مکانیسم اثر

اثرات کاهش دهنده کلسترول به الکل هگزاکوزیل و بخشهای بتا سیتوسترول عصاره برگ جو نسبت داده شده است. تصور می شود که بتا-سیتوسترول با مهار جذب روده ای کلسترول و تسریع کاتابولیسم آن به اسید صفراوی عمل می کند. مکانیسم عملکرد الکل هگزاکوزیل نامشخص است.
مشخص شده است که گونه های اکسیژن واکنش پذیر و فعال نقش مهمی در تولید سیتوکین های پیش التهابی مانند فاکتور تومور نکرو -آلفا (TNF-alpha) دارند و می توانند در پاتوژنز بیماری هایی مانند سینوویت روماتوئید، آرتریت و نقرس نقش مهمی داشته باشند. تصور می شود که توانایی عصاره برگ جو برای از بین بردن رادیکال های آزاد از وجود ترکیبات پلی فنلی ناشی می شود. رادیکال های آزاد با اهدای یون های هیدروژن از بخش فنلی با تشکیل رادیکال های فنوکسیل کمتر واکنش پذیر، واکنش پذیری کمتری ارائه می دهند. عصاره جو سبز، به ویژه یک عصاره خالص حاوی مواد کمتر از 1 کیلو دالتون، اقدامات بازدارنده آزمایشگاهی بر روی TNF-α جدا شده از خون و مایع نخاع بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید را نشان داده است.
عصاره های چمن جو از فیبروبلاست های انسان در برابر مواد سرطان زا محافظت می کنند. مکانیسم عملکرد ناشناخته است اما ممکن است با فعالیت آنتی اکسیدانی گیاه یا محتوای کلروفیل آن مرتبط باشد. اثرات ضد جهش زایی کلروفیل و متابولیت های آن در شرایط ازمایشگاهی و بالینی اثبات شده است. گفته شده است که ممکن است کمپلکسهایی بین ماده سرطان زا و کلروفیل ایجاد شود که ممکن است ماده سرطانزا را غیرفعال کند. علاوه بر این، آنتی اکسیدان ها، از جمله سوپراکسید دیسموتاز، که در غلظت های بالا در آب جو سبز یافت می شود، از اشعه و رادیکال های آزاد محافظت می کند.

موارد مصرف بارلی گرس

چمن جو غنی از ویتامین و مواد معدنی است، دارای خواص آنتی اکسیدانی است و نشان داده شده است که سطح کلسترول را کاهش می دهد. استفاده از ان به عنوان پیشگیری یا درمان سرطان پیشنهاد شده است. با این حال، این باید اثبات شود.

ادعاهای زیادی در مورد فواید مکمل های چمن جو برای سلامتی مطرح شده است. مزایای پیشنهادی شامل پیشگیری و بهبود سرطان، درمان عفونت اچ آی وی، کاهش کلسترول، سم زدایی از آلاینده ها، محافظت در برابر تابش خورشید و سایر اشعه ها و تقویت انرژی و ایمنی است. با این حال، شواهد عینی بسیاری از این ادعاها را تأیید نمی کند.

مقدار مصرف بارلی گرس

برای کاهش کلسترول از دوز 15 گرم در روز عصاره برگ خشک جو استفاده شده است. این دوز 40 تا 45 میلی گرم فنل کامل، 3500 تا 4000 واحد بتاکاروتن و 15 تا 20 میلی گرم ویتامین C فراهم می کند.
 

موارد منع مصرف

هیچ کدام شناسایی نشده است.

عوارض جانبی بارلی گرس

اگرچه ازدیاد حساسیت به محصولات جو معمولاً با بذر و نه با برگهای سبز یا شاخه ها است، اما بیماران مبتلا به بیماری سلیاک یا حساسیت های دیگر نسبت به جو احتمالاً باید از استفاده از چمن جو خودداری کنند.

تداخلات دارویی

هیچکدام مستند خوبی ندارند.

مصرف در بارداری

تاکنون به اثبات نرسیده است.

اطلاعات مربوط به ایمنی و اثربخشی در بارداری وجود ندارد. 

مصرف در شیردهی

اطلاعات مربوط به ایمنی و اثربخشی در شیردهی وجود ندارد. 
"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.