ابداع شیوه جدید شناسایی منشاء حرام گوشت ها در ژلاتین ها

معاون پژوهشی مرکز ملی تحقیقات حلال جمهوری اسلامی ایران از ابداع شیوه جدید شناسایی منشاء حرام گوشت ها در ژلاتین ها خبر داد و گفت: با این روش علاوه بر تشخیص نوع جانور ، اینکه منشاء ژلاتین از پوست هست یا استخوان را نیز توانستیم تشخیص دهیم .

عبدالظیم بهفر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: این شیوه جدید شناسایی منشاء ژلاتین برای تشخیص جانوران حرام گوشت با توجه به زیرساخت های علمی، ابداع شده است.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر فعالیت ها و همکاری های فقهی برای اعطای نشان حلال به فرآورده های وارداتی ، در زمینه ایجاد و به روز کردن روش های تجزیه و تحلیل فرآورده های غذایی ، اقداماتی در دست انجام است که بطورمثال ابداع شیوه جدید شناسایی منشاء حرام گوشت ها برای نخستین بار در دنیا مطرح شده و به زودی مقاله آن در مجلات معتبر دنیا چاپ خواهد شد.
وی یادآور شد: البته هم اکنون روش های آنالیز شناسایی منشاء ژلاتین ، بهینه است بطوریکه حتی کوچک ترین آلودگی های ژلاتین را نیز ردیابی کرده ایم و به برخی فرآورده ها ، مجوز واردات نداده ایم.
معاون پژوهشی مرکز ملی تحقیقات حلال جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: از طریق بررسی بقایای دی ان ای (DNA) -نوعی اسید نوکلئیک برای ذخیره سازی طولانی مدت اطلاعات ژنتیکی- حتی از مقادیر اندک آلودگی مطلع شده ایم و اکنون نیز قادر به شناسایی آلودگی منشاء خوکی ژلاتین ها هستیم.
بهفر افزود: سال گذشته به 30 فرآورده - که عمدتا از نوع ژلاتین بودند- اجازه ورود به کشور ندادیم.با وجود این به این روش های شناسایی دقیق نیز بسنده نکرده ایم و روش های جدید را مورد استفاده قرار داده ایم.
وی تاکید کرد: با استفاده از روش های کروماتوگرافی ( شیوه جداسازی مواد تجزیه ای) ، اسپکتروسکوپی ( مطالعه ماده و خواص آنها با بررسی نور، صوت و ذرات) و روش ریاضی و آماری مدل کمومتریک ، علاوه بر تشخیص منشاء ژلاتین - جدا از اینکه چه نوع جانوری است- ، اینکه منشاء از پوست هست یا استخوان را نیز توانستیم تشخیص دهیم .

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: تغذیه اسلام سلامت

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.