شرکت ایرانی که روی واکسن خوراکی کرونا ویروس کار می کند

شرکت ایرانی که روی واکسن خوراکی کرونا ویروس کار می کند

تهران - حسین وطن پور ، یک مقام وزارت بهداشت ، اعلام کرد که یک شرکت دانش بنیان ایرانی در تلاش برای تولید واکسن خوراکی برای مبارزه با COVID-19 است.

وی خاطرنشان کرد ، واکسنی که از ویروس غیرفعال ساخته می شود، بدن در هنگام مواجهه با ویروس باعث تولید آنتی بادی می شود و افزود ، بسترهای دیگری نیز برای تولید واکسن وجود دارد ، از جمله استفاده از واکسن های mRNA ، DNA یا واکسن­های زیرواحد مبتنی بر پروتئین.

در بستر زیرواحد مبتنی بر پروتئین ، از یک قسمت پروتئینی از ویروس که می تواند سیستم ایمنی بدن را تحریک کند به جای کل ویروس استفاده می شود. بستر واکسن مبتنی بر DNA کمتر مورد توجه قرار گرفته است. وی توضیح داد: از میان سیستم عامل های واکسن ، mRNA ، زیرواحد پروتئینی و در نهایت واکسن ویروس غیرفعال به ترتیب کارآمدتر هستند.

در حال حاضر ، حدود 16 شرکت دانش بنیان ایرانی در حال کار بر روی انواع سیستم عامل های واکسن هستند. وی اظهار داشت ، یک شرکت در تولید واکسن های مبتنی بر DNA فعال است و حدود سه شرکت دیگر در حال ساخت واکسن های مبتنی بر mRNA هستند.

وطن پور همچنین اضافه کرد: حدود دو شرکت دیگر قصد ساخت واکسن زیر واحد پروتئینی را دارند و حدود هفت شرکت در حال ساخت واکسن بر اساس ویروس ضعیف شده هستند و تنها یک شرکت در حال تولید واکسن خوراکی است.

تولید این واکسن حداقل سه سال به طول می انجامد ، اما شرکت ها به دلیل شرایط خاص بیماری همه گیر، مجبور به استفاده از میانبر هستند. وی ابراز تأسف کرد: همه افراد در جهان نگران عوارض جانبی واکسن ها هستند زیرا اگر به درستی آزمایش و تأیید نشود ممکن است عوارض جانبی جدی در پی داشته باشد ، به همین دلیل شرکت ها بیشتر مراقب هستند.

روز سه شنبه ، اولین آزمایش انسانی واکسن COVID-19 ایرانی انجام شد. وطن پور در پایان گفت: در این مرحله مشخص می شود که آیا واکسن دارای عوارض جانبی حاد و شدید است یا خیر.

حجت نیکی ملکی رئیس مرکز اطلاع رسانی ستاد اجرای فرمان امام که مسئول پروژه تولید واکسن است ، همچنین گفت که بیش از 65000 نفر تاکنون برای دریافت واکسن COVID-19 ساخت داخل ابراز آمادگی کرده اند .

به گفته نیکی ملکی ، خط تولید واکسن ویروس کرونا در ایران با ظرفیت 1.5 میلیون دوز در ماه ظرف 40 روز آینده راه اندازی می شود.

 وی گفت ، تا شش ماه آینده تولید واکسن به 12 میلیون دوز در ماه خواهد رسید.

در ایران ، بستر ساخت واکسن در چندین شرکت ایرانی ، از جمله در بخش دارویی ستاد اجرای فرمان امام ، وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فراهم است.

پس از واکسیناسیون ، داوطلبان باید یک هفته تا یک ماه در قرنطینه بمانند تا عوارض واکسن را نشان دهند. در این بین ، نتایج آزمایش چندین بار از نظر ایمنی خون و سلولی بررسی می شود.

پس از مشخص شدن نتایج مطالعه ، مرحله دوم با تزریق در 500 نفر و بعد از 28 روز مرحله سوم با تولید انبوه آغاز می شود.


مترجم : سرکار خانم دکتر علمدار
منبع : tehrantimes.com

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

برچسب ها: اخبار کرونا

مطالب مرتبط

عوارض احتمالی واکسن کووید-19 شرکت مدرنا برای صورت های دارای فیلرهای آرایشی
عوارض احتمالی واکسن کووید-19 شرکت مدرنا برای صورت های دارای فیلرهای آرایشی

کمیته مشاوره FDA خاطرنشان کرد: افرادی که دارای فیلرها (پرکننده ها)ی آرایشی صورت هستند ، می توانند با هر یک از واکسن های ...

تولید مشترک‌ واکسن کرونا بین ایران و یک کشور دیگر
تولید مشترک‌ واکسن کرونا بین ایران و یک کشور دیگر

رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به جزئیات تامین واکسن از طریق سبد کووکس، تولید مشترک و تولید داخلی، گفت: در حال حاضر ...

اعلام آغاز فاز سوم تحقیقات بالینی واکسن شرکت NOVAVAX در آمریکا و مکزیک
اعلام آغاز فاز سوم تحقیقات بالینی واکسن شرکت NOVAVAX در آمریکا و مکزیک

شرکت NOVAVAX، یک شرکت بیوتکنولوژی ، در اواخر مرحله و تولید واکسن های نسل جدید برای بیماری های عفونی جدی ، امروز را آغاز ...

بیماران سرطانی "دارای اولویت بالا" برای واکسن کووید 19
بیماران سرطانی "دارای اولویت بالا" برای واکسن کووید 19

اکنون که واکسن COVID-19 در حال توزیع است ، انجمن تحقیقات سرطان آمریکا (AACR) خواستار آن است که افراد مبتلا به سرطان به ع...

شناسایی اولین مورد نوع جدید کووید انگلستان در  ایالات متحده آمریکا
شناسایی اولین مورد نوع جدید کووید انگلستان در ایالات متحده آمریکا

یک مرد در کلرادو به سویه جدید تازه شناسایی شده کووید-19 انگلستان مبتلا شده است. تصور بر این است که نوع جدید مسری تر از ا...

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.