اخبار امیدبخش از واکسن های ایرانی کرونا/نتایج آزمایش های بالینی

اخبار امیدبخش از واکسن های ایرانی کرونا/نتایج آزمایش های بالینی

علیرضا رئیسی، در گفتگو با بخش خبری شبکه یک سیما، گفت: تا ۱۰ روز آینده مرحله اول انسانی واکسن ساخت ستاد اجرایی فرمان امام به پایان می‌رسد اگر سازمان غذا و دارو نتایج آزمایش‌های این واکسن را تأیید کند اوایل اسفند ۹۹ مرحله دوم آزمایش روی این واکسن آغاز خواهد شد.

وی افزود: با توجه به وضع اضطراری موجود در دنیا، مراحل ۲ و ۳ این بررسی‌ها امکان ادغام دارند، پس از ۴۵ روز ادغام و آغاز مرحله دوم و سوم آزمایش‌ها به اتمام خواهد رسید و در صورت صدور تائیدیه سازمان غذا و دارو، در اواسط اردیبهشت ۹۹ مرحله تولید انبوه این واکسن آغاز خواهد شد.

رئیسی، مؤثر واقع شدن واکسن ایرانی روی ۳ داوطلب که دارای ویروس جهش یافته انگلیسی بودند به عنوان خبری خوش اعلام کرد و ادامه داد: در تولید این واکسن از نوعی ویروس غیرفعال شده بهره گیری شده که تا این لحظه مؤثر واقع شده است.

وی همچنین افزود: واکسنی که سرم سازی رازی در دست تولید دارد وارد فاز انسانی خواهد شد.

رئیسی در خصوص تولید واکسن مشترک ایران و کوبا گفت: واکسن فاستور بسیار امید بخش است. این واکسن فاز یک خود را در کوبا گذرانده و مراحل ۲ و ۳ را در ایران سپری خواهد کرد که پس از آن به تولید انبوه خواهد رسید.

وی از امید بخش بودن واکسنی که در وزارت دفاع در حال بررسی و آزمایش است، خبر داد و افزود: امیدواریم که این واکسن هم بتواند مجوز ورود به مرحله انسانی را دریافت نماید.

رئیسی گفت: در دنیا FDA متولی ارائه تائیدیه دارو و واکسن است در کشور ما هم اگر سازمان غذا و دارو واکسنی را تائید نماید برای ما حکم تائید نهایی را خواهد داشت.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: در صورت ورود اولین محموله واکسن با در نظر گرفتن اولویت بندی‌های تعیین شده، پیش از پایان سال جاری مرحله اول تزریق را شروع می‌کنیم.

منبع : خبرگزاری مهر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.