آیا روغن ماهی با دوز بالا می تواند احتمال بروز فیبریلاسیون دهلیزی (AFib)  را افزایش دهد؟

آیا روغن ماهی با دوز بالا می تواند احتمال بروز فیبریلاسیون دهلیزی (AFib) را افزایش دهد؟

بسیاری از افراد برای محافظت از قلب خود از روغن ماهی استفاده می کنند ، اما یک مطالعه جدید نشان می دهد که این مکمل ها ممکن است خطر ابتلا به اختلال ریتم قلب را افزایش دهند.

این مکمل ها اغلب برای افرادی که تری گلیسیرید بسیار بالا ( نوعی چربی خون همراه با افزایش خطر حمله قلبی و سکته ) دارند، تجویز می شود.

طبق گزارش انجمن قلب آمریکا ، امگا 3 های تجویزی می توانند تری گلیسیرید را در بیشتر افراد 20 تا 30 درصد کاهش دهند.

اما این مکمل ها بحث برانگیز نیز هستند ، زیرا فواید نهایی آنها برای قلب مشخص نیست.

اکنون مطالعه جدید که شامل تجزیه و تحلیل پنج آزمایش بالینی گذشته هستند، نشان می دهد که احتیاط لازم است. به طور کلی ، بیمارانی که امگا 3 مصرف می کردند، بیش از یک سوم احتمال ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی (a-fib) نسبت به بیماران دارونما بیشتر است. دوزهای روغن ماهی گرفته شده از 0.84 گرم تا 4 گرم در روز بود.

A-fib  یک اختلال شایع ریتم قلب یا آریتمی است که در آن قسمت های فوقانی قلب به جای انقباض موثر، شروع به لرزیدن به صورت آشفته می کنند.

دیو دیکسون ، یکی از محققان تحقیق و دانشیار دانشگاه مشترک المنافع ویرجینیا (VCU) ، در ریچموند ، گفت: A-fib بلافاصله تهدید کننده زندگی نیست ، اما "خوش خیم هم نیست".

در هر پنج آزمایش ، موارد a-fib در بین بیماران مصرف کنندگان امگا 3 بیشتر از بیماران دارونما بود ، اگرچه اختلاف در تمام مطالعات از نظر آماری معنی دار نبود

دیکسون گفت ، در یکی از آزمایشات ، مقادیر بالاتر EPA در خون بیماران با کاهش خطرات قلبی عروقی ارتباط داشت.

محققان گفتند ، یافته های متناقض در مورد فواید امگا 3 همراه با خطر احتمالی a-fib نیاز به مطالعات بیشتر را برجسته می کند.

بنابراین انجمن قلب توصیه می کند به جای مصرف مکمل امگا 3 بهتر است دو وعده ماهی در هفته بخورید. ون هورن گفت: ماهی های چرب ، مانند ماهی آزاد ، ماهی قزل آلا ، ماهی آلباكور و شاه ماهی ، بهترین منابع امگا 3 هستند.


منبع :www.medicinenet.com
مترجم : خانم دکتر علمدار

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.