ارتباط کمبود ویتامین D با خطر اعتیاد به مواد مخدر و اشعه UV

ارتباط کمبود ویتامین D با خطر اعتیاد به مواد مخدر و اشعه UV

بر اساس مطالعه جدیدی که توسط محققان بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH) انجام شد ، کمبود ویتامین D به شدت ولع مصرف مواد مخدر و اثرات آن را افزایش می دهد و به طور بالقوه خطر وابستگی و اعتیاد را افزایش می دهد. این یافته ها ، منتشر شده در Science Advances ، نشان می دهد که پرداختن به مشکل رایج کمبود ویتامین D با مکمل های ارزان قیمت می تواند نقشی در مبارزه با آفت مستمر اعتیاد به مواد مخدر داشته باشد.

مطالعات قبلیفیضر، مدیر برنامه ملانومای مرکز سرطان عمومی و مدیر مرکز تحقیقات زیست شناسی پوستی MGH (CBRC) ، پایه و اساس مطالعه حاضر را ایجاد کرد. در سال 2007 ، فیشر و تیم وی چیزی غیر منتظره دریافتند: قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش (UV)  (به ویژه  UVB) باعث می شود پوست هورمون اندورفین تولید کند ، که از نظر شیمیایی با مورفین ، هروئین و سایر مواد مخدر مرتبط است که در واقع ، همه گیرنده های یکسانی را در مغز فعال می کنند. مطالعه بعدی توسط فیشر نشان داد که قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش سطح اندورفین را در موش ها افزایش می دهد ، سپس رفتار مطابق با اعتیاد به مواد افیونی را نشان می دهد.

مطالعه حاضر نشان داد که مورفین به عنوان مسکن درد در موشهایی که کمبود ویتامین D دارند موثرتر عمل می کند، یعنی مواد افیونی در این موش ها یک واکنش اغراق آمیز دارند ، که اگر در انسان نیز صادق باشد ، ممکن است نگران کننده باشد. یک بیمار جراحی شده را در نظر بگیرید که پس از عمل برای کنترل درد مورفین دریافت می کند. فیشر می گوید ، اگر آن بیمار کمبود ویتامین D داشته باشد ، ممکن است تأثیرات سرخوشی مرفین اغراق آمیز باشد ، "و آن شخص به احتمال زیاد معتاد می شود."

داده های آزمایشگاهی نشان می دهد که کمبود ویتامین دی باعث افزایش رفتار اعتیاد می شود. یکی از آنها نشان داد که بیماران با میزان متوسط ​​ویتامین D پایین 50 درصد بیشتر از دیگران با سطح طبیعی احتمال استفاده از مواد افیونی را دارند ، در حالی که در بیمارانی که کمبود شدید ویتامین D داشتند این میزان 90 درصد بیشتر بود. تجزیه و تحلیل دیگر نشان داد که بیماران مبتلا به اختلال استفاده از مواد افیونی (OUD) بیشتر از دیگران دچار کمبود ویتامین D هستند.

منبع : medicalxpress.com
مترجم :سرکار خانم دکتر علمدار
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.