کلسیم پانتوتنات Calcium pantothenate


کلسیم پنتوتنات نمکی کلسیم از ویتامین B5 محلول در آب است که به طور گسترده در گیاهان و بافت های حیوانات با خاصیت آنتی اکسیدانی یافت می شود. پنتوتنات بخشی از کوآنزیم A (CoA) و بخشی از مجموعه ویتامین B2 است.
ویتامین B5 یک عامل رشد است و برای عملکردهای مختلف متابولیکی از جمله متابولیسم کربوهیدرات ها ، پروتئین ها و اسیدهای چرب ضروری است. این ویتامین همچنین در ترکیب کلسترول ، لیپیدها ، انتقال دهنده های عصبی ، هورمونهای استروئیدی و هموگلوبین نقش دارد.

مکانیسم اثر

اسید پانتوتنیک در COENZYME A گنجانیده شده است و با افزایش سطح گلوتاتیون سلول ها را در برابر صدمات پراکسیداتیو محافظت می کند.

فارماکودینامیک

اسید پانتوتنیک در سنتز کوآنزیم A استفاده می شود. تصور می شود CoA به عنوان یک مولکول حامل عمل کند و اجازه ورود گروه های آسیلی به سلول ها را بدهد. این از اهمیت حیاتی برخوردار است زیرا این گروه های آسیلی به عنوان بسترهایی در چرخه اسید tricarboxylic برای تولید انرژی و در ترکیب اسیدهای چرب ، کلسترول و استیل کولین استفاده می شوند. علاوه بر این ، CoA بخشی از پروتئین حامل آسیل است که علاوه بر استفاده از CoA به عنوان بستر ، در سنتز اسیدهای چرب نیز لازم است.
اسید پانتوتنیک به شکل CoA نیز برای استیله شدن و استیل شدن مورد نیاز است که به عنوان مثال در انتقال سیگنال و فعال سازی و غیرفعال کردن آنزیم نقش دارند.
از آنجا که اسید پنتوتنیک در طیف گسترده ای از نقشهای بیولوژیکی کلیدی شرکت می کند ، ممکن است اثرات گسترده ای داشته باشد.

فارماکوکینتیک

مکانیسم اثر: اسید پانتوتنیک در COENZYME A گنجانیده شده و با افزایش سطح گلوتاتیون سلول ها را در برابر صدمات پراکسیداتیو محافظت می کند
جذب: اسید پنتوتنیک رژیم غذایی در درجه اول به صورت CoA یا ACP است و برای جذب باید به اسید پانتوتنیک آزاد تبدیل شود. CoA و ACP به 4'-فسفوپانتتئین هیدرولیز می شوند که سپس به داخل پانتئین دفسفریله می شود و متعاقباً هیدرولیز می شود تا اسید پانتوتنیک را توسط Pantetheinase در روده روده آزاد کند.
اسید پانتوتنیک آزاد از طریق یک سیستم حمل و نقل فعال وابسته به سدیم با انتشار منفعل که به عنوان یک مسیر ثانویه عمل می کند در سلول های روده جذب می شود. با افزایش مصرف تا 10 برابر میزان جذب می تواند به دلیل اشباع انتقال تا 10٪ کاهش یابد.

موارد مصرف کلسیم پانتوتنات

موثر برای کمبود اسید پانوتنیک. مصرف اسید پانتوتنیک از طریق دهان ، از کمبود اسید پنتوتنیک جلوگیری و درمان می کند.
احتمالا غیر موثر برای: واکنش های پوستی از پرتودرمانی. به نظر نمی رسد استفاده از دگزپانتنول ، یک ماده شیمیایی شبیه به اسید پانتوتنیک،  در درمان واکنش های پوستی از پرتودرمانی کمک کننده باشد. 

مقدار مصرف کلسیم پانتوتنات

به عنوان یک مکمل رژیم غذایی: 5-10 میلی گرم اسید پانتوتنیک (ویتامین B5).
مصرف روزانه توصیه شده برای اسید پانتوتنیک (ویتامین B5) به شرح زیر است: نوزادان 0-6 ماه ، 1.7 میلی گرم؛ نوزادان 7-12 ماهه ، 1.8 میلی گرم؛ کودکان 1-3 سال ، 2 میلی گرم؛ کودکان 4-8 ساله ، 3 میلی گرم؛ کودکان 9-13 سال ، 4 میلی گرم؛ زنان و مردان 14 سال و بالاتر ، 5 میلی گرم؛ زنان باردار ، 6 میلی گرم؛ و زنان شیرده 7 میلی گرم.

تداخلات دارویی

کلاریترومایسین , روکسیترومایسین

تداخلات دارویی متوسط:
• پایه اریترومایسین
• اتیل سوسینات اریترومایسین
• اریترومایسین لاکتوبیونات
• استریات اریترومایسین

مصرف در بارداری

گروه N ( طبقه بندی نشده )

استفاده از اسید پانتوتنیک در دوران بارداری و شیردهی مورد مطالعه قرار نگرفته است. با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف در شیردهی

استفاده از اسید پانتوتنیک در دوران بارداری و شیردهی مورد مطالعه قرار نگرفته است. با پزشک خود مشورت کنید.
"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.