بک آمپی سیلین Bacampicillin

گروه دارو: عوامل ضد عفونی

بک آمپی سیلین برای درمان عفونت های باکتریایی استفاده می شود.

مکانیسم اثر

در حین جذب از دستگاه گوارش، بک امپی سیلین توسط استرازهای موجود در دیواره روده هیدرولیز می شود. از نظر میکروبیولوژیکی به عنوان آمپی سیلین فعال است و از طریق مهار بیوسنتز موکوپپتیدهای دیواره سلولی یک عمل باکتریسیدال را اعمال می کند.

فارماکوکینتیک

فارماکودینامیک
بک امپی سیلین یک پیش داروی آمپی سیلین است و از نظر میکروبیولوژیکی غیرفعال است.
جذب : پس از مصرف خوراکی جذب می شود.

موارد مصرف بک آمپی سیلین

برای عفونت در مکان های زیر: دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی؛ پوست و بافت نرم؛ مجاری ادراری و اورتریت (التهاب مجاری ادراری) گونوکوکی حاد غیر پیچیده، در صورت وجود سویه های حساس ارگانیسم های زیر: گرم مثبت: استرپتوکوک ها (از جمله استرپتوکوک فکالیس و استرپتوکوک پنومونیه) و استافیلوکوک های تولید کننده غیرپنی سیلیناز؛ گرم منفی: هموفیلوس انفلوانزا، نایسریا گنوره، اشرشیا کولی، پروتئوس میرابیلیس، سالمونلا و شیگلا

مقدار مصرف بک آمپی سیلین

دوز معمول بزرگسالان برای عفونت دستگاه تنفسی فوقانی: 400 تا 800 میلی گرم از راه خوراکی هر 12 ساعت و به مدت 7 تا 10 روز، بسته به طبیعت و شدت عفونت
دوز معمول بزرگسالان برای عفونت گنوکوک - غیر پیچیده: 1.6 گرم خوراکی به علاوه 1 گرم پروبنسید به عنوان یک تک دوز
دوز معمول بزرگسالان برای اوتیت مدیا: 400 تا 800 میلی گرم خوراکی هر 12 ساعت به مدت 10 تا 14 روز، بسته به طبیعت و شدت عفونت
دوز معمول بزرگسالان برای سیستیت: 400 میلی گرم خوراکی هر 12 ساعت به مدت 3 تا 7 روز، بسته به طبیعت و شدت عفونت
دوز معمول بزرگسالان برای پنومونی: 800 میلی گرم از راه خوراکی هر 12 ساعت، در صورت مشکوک به پنومونی پنوموکوکی، درمان باید به مدت 7 روز یا در صورت مسئولیت موجودات دیگر تا 21 روز ادامه یابد.
دوز معمول بزرگسالان برای عفونت پوستی یا بافت نرم: 400 تا 800 میلی گرم خوراکی هر 12 ساعت به مدت 7 تا 10 روز یا 3 روز پس از رفع التهاب حاد، بسته به طبیعت و شدت عفونت
دوز معمول کودکان برای عفونت پوست و ساختار
کودکان> 25 کیلوگرم: 25 میلی گرم بر کیلوگرم در روز در 2 دوز مساوی تقسیم شده در فواصل 12 ساعته.
دوز معمول کودکان برای پنومونی
کودکان> 25 کیلوگرم: 50 میلی گرم بر کیلوگرم در روز در 2 دوز مساوی تقسیم شده در فواصل 12 ساعته.

عوارض جانبی بک آمپی سیلین

ازدیاد حساسیت
علاوه بر راش ادراری ازدیاد حساسیت به بک امپی سیلین، ممکن است 10 تا 12 روز پس از شروع درمان بک امپی سیلین، راش ماکولوپاپولار ازدیاد حساسیت تاخیری ایجاد شود.

واکنشهای ازدیاد حساسیت شامل موارد نادر نفریت بینابینی، پورپورای Henoch-Schonlein، گلومرولونفریت موضعی و سندرم استیون-جانسون است.

واکنش های ازدیاد حساسیت در 5٪ از بیماران تحت درمان با بک امپی سیلین رخ می دهد. چنین واکنش هایی ممکن است شامل راش کهیری، ادم، افت فشار خون، تب، ائوزینوفیلی، سندرم استیون-جانسون و دیس پنه باشد. آنافیلاکسی نادر است. بك امپي سيلين نبايد به بيماراني كه حساسيت به پني سيلين دارند، داده شود.

دستگاه گوارش
عوارض جانبی دستگاه گوارش در 2٪ تا 5٪ بیماران تحت درمان رخ می دهد و ممکن است شامل اسهال، حالت تهوع، استفراغ و کرامپ شکم باشد. موارد نادری از هپاتیت و پانکراتیت با آمپی سیلین، فرم فعال بک امپی سیلین گزارش شده است. نظارت بر آزمایش های عملکرد کبد در بیماران مبتلا به اختلال عملکرد کبد توصیه می شود.

اسهال مرتبط با بک امپی سیلین معمولاً خود محدود شونده است و احتمالاً مربوط به تغییراتی در میکرو فلور روده است. چنین تغییراتی ممکن است بیماران را مستعد ابتلا به اسهال از سم کلستریدیوم دیفیسیل کند. موارد نادری از افزایش گذرا آزمایش عملکرد کبدی و کلستاز مزمن مرتبط با آمپی سیلین گزارش شده است.

پانکراتیت حاد مرتبط با آمپی سیلین گزارش شده است.

هماتولوژیک
موارد نادری از ترومبوسیتوپنی، لکوپنی، آپلازی سلول های قرمز و آنمی گزارش شده است.

عوارض جانبی خونی بک امپی سیلین نادر است و شامل ترومبوسیتوپنی، آپلازی سلول های قرمز و آنمی است.

هشدارها

اگرچه ممکن است که نادر باشد، برخی از افراد ممکن است هنگام مصرف دارو عوارض جانبی بسیار بد و گاه کشنده ای داشته باشند. در صورت داشتن هر یک از علائم یا نشانه های زیر که ممکن است مربوط به عارضه جانبی بسیار بد باشد، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید یا از فوریت های پزشکی کمک بگیرید:

-علائم واکنش آلرژیک، مانند راش پوستی؛ کهیر؛ خارش؛ پوست قرمز، متورم، تاول زده یا لایه برداری شده با یا بدون تب؛ خس خس سینه؛ تنگی در قفسه سینه یا گلو؛ مشکل تنفس، بلع یا صحبت کردن؛ گرفتگی صدا غیرمعمول؛ یا تورم دهان، صورت، لب ها، زبان یا گلو
-احساس خستگی یا ضعف زیاد
-کبودی یا خونریزی بدون دلیل
-تب یا لرز
-گلو درد
-تحریک دهان یا زخم های دهانی
-اسهال با آنتی بیوتیک ها رایج است. به ندرت، ممکن است یک شکل شدید به نام اسهال مرتبط با کلستریدیوم دیفیسیل رخ دهد. گاهی اوقات، این منجر به یک مشکل کشنده روده (کولیت) شده است. اسهال مرتبط با کلستریدیوم دیفیسیل ممکن است در طول مصرف یا چند ماه پس از مصرف آنتی بیوتیک اتفاق بیفتد. اگر درد معده، کرامپ یا مدفوع بسیار شل، آبکی یا خونی دارید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. قبل از درمان اسهال با پزشک خود مشورت کنید.
-ممکن است یک واکنش پوستی بسیار بد (سندرم استیون-جانسون / نکروز اپیدرم سمی) رخ دهد. این می تواند باعث مشکلات بسیار بد سلامتی شود که ممکن است از بین نرود و گاهی اوقات منجر به مرگ شود. در صورت داشتن علائمی مانند پوست قرمز، متورم، تاول زده یا لایه برداری شده (همراه با تب یا بدون آن)؛ چشم قرمز یا تحریک شده؛ یا زخم در دهان، گلو، بینی یا چشم؛ بلافاصله کمک پزشکی دریافت کنید.

نکات قابل توصیه

1-درباره حساسیت و علائمی که دارید به پزشک خود اطلاع دهید:
اگر سرطان خون دارید
اگر دی سولفیرام مصرف می کنید
اگر شیرده هستید یا قصد شیردهی دارید
2-به تمام ارائه دهندگان خدمات بهداشتی خود اطلاع دهید که بک امپی سیلین مصرف می کنید. این شامل پزشکان، پرستاران، داروسازان و دندانپزشکان است.
3-عوارض جانبی بسیار بد و گاهی کشنده آلرژیک به ندرت اتفاق افتاده است.
4-این دارو ممکن است روی برخی آزمایشات آزمایشگاهی تأثیر بگذارد. به تمام ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی و آزمایشگاهیان اطلاع دهید که بک امپی سیلین مصرف می کنید.
5-اگر مدت زمان زیادی از بک امپی سیلین استفاده کرده اید، عملکرد خونتان بررسی شود.
6-بیش از آنچه به شما گفته شده استفاده نکنید. عفونت ثانویه ممکن است اتفاق بیفتد.
7-قرص های جلوگیری از بارداری و سایر روش های جلوگیری از بارداری مبتنی بر هورمون ممکن است برای جلوگیری از بارداری به خوبی عمل نکنند. هنگام مصرف بک امپی سیلین از نوع دیگری از پیشگیری از بارداری نیز مانند کاندوم استفاده کنید.
8-اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن را دارید به پزشک خود اطلاع دهید. شما باید در مورد مزایا و خطرات استفاده از بک امپی سیلین در دوران بارداری صحبت کنید.
9-همراه یا بدون غذا مصرف کنید. اگر باعث ناراحتی معده می شود همراه با غذا مصرف کنید.
10-با یک لیوان آب کامل مصرف کنید.
11-هنگام خوابیدن یا درست قبل از خواب از این دارو استفاده نکنید. این به جلوگیری از تحریک لوله بلع (مری) کمک می کند.
12-همانطور که پزشک یا سایر ارائه دهندگان خدمات بهداشتی به شما گفته اند از این دارو استفاده کنید، حتی اگر احساس بهتر شدن دارید.
13-در دمای اتاق نگهداری شود.
در یک جای خشک نگه داری شود. در حمام نگهداری نکنید.

مصرف در بارداری

گروه B ( در این گروه از داروها، مطالعات بر روی حیوانات باردار نشانگر این بود که دارو خطری بر روی جنین ندارد، اما مطالعات کافی روی زنان باردار برای میزان خطر روی جنین در سه ماهه اول بارداری انجام نشده است.)

بك امپي سيلين توسط FDA به گروه حاملگي B اختصاص داده شده است. مطالعات حیوانی نتوانست شواهدی از آسیب به جنین را نشان دهد. هیچ داده کنترل شده ای در بارداری انسان وجود ندارد. بك امپي سيلين فقط در صورتي كه به وضوح نياز به آن مشخص شود، بايد در دوران بارداري تجويز شود.

مصرف در شیردهی

بک امپی سیلین در شرایط ازمایشگاهی به آمپی سیلین تبدیل می شود. آمپی سیلین به مقدار کم از طریق شیر انسان دفع می شود. کاندیدیازیس و اسهال در نوزادی که از طریق شیر مادر در معرض آمپی سیلین قرار گرفته گزارش شده است. اگرچه، علت آن نامشخص بود. آکادمی اطفال آمریکا برخی از پنی سیلین های دیگر (آموکسی سیلین، تیکارسیلین) را با شیردهی سازگار می داند. تولید کننده احتیاط را هنگام استفاده از آنتی بیوتیک های کلاس آمپی سیلین به زنان شیرده توصیه می کند.
"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.