پولیپ روده در بستگان نزدیک می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد

پولیپ روده در بستگان نزدیک می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد

سرطان روده بزرگ و راست روده یکی از کشنده ترین انواع سرطان است و در سالهای اخیر تعداد زیادی از جوانان را تحت تأثیر قرار داده است. در بزرگترین مطالعه ثبت شده تاکنون ، محققان انستیتوی کارولینسکا و دانشگاه هاروارد در آمریکا ارتباط احتمالی بین پولیپ های روده بزرگ در بستگان نزدیک و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را نشان داده اند. این مطالعه ، که در مجله پزشکی انگلیس منتشر شده است ، نتیجه بالقوه ای برای اقدامات غربالگری کشورهای مختلف دارد.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، سرطان روده بزرگ دومین نوع کشنده در سرطان در جهان است. در حالی که عوامل سبک زندگی ، مانند اضافه وزن و کم تحرکی ، خطر بیماری را افزایش می دهند ، یک عامل ارثی شناخته شده نیز وجود دارد. بیشتر افراد مبتلا به این بیماری بیش از 65 سال هستند ، اما در تعداد زیادی از کشورها نسبت جوانان مبتلا در حال افزایش است.

سرطان روده بزرگ با پیش آگهی خوبی قابل درمان است. چشم انداز برای بیماران مبتلا به متاستاز بسیار بدتر است. در سوئد ، برای افراد بالای 65 سال غربالگری کولونوسکوپی ارائه می شود ، اما دانش بیشتری در مورد اینکه چه افرادی باید این معاینه پیشگیری را انجام دهند مورد نیاز است.

نتایج نشان می دهد که وراثت پولیپ روده بزرگ 40 درصد خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.

اولین نویسنده مطالعه مینگ یانگ سونگ ، محقق در دانشگاه هاروار می گوید: "این خطر در افرادی که حداقل دو خویشاوند درجه یک مبتلا به پولیپ یا یکی از بستگان درجه یک دارند که قبل از 60 سالگی پولیپ روده بزرگ تشخیص داده شده بود دو برابر بود."


مترجم : سرکار خانم دکتر علمدار
منبع : medicalxpress.com

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.