کلسترول خوب محافظت کننده کبد است

کلسترول خوب محافظت کننده کبد است

کلسترول خوب بدن به اصطلاح ممکن است حتی از آنچه تصور می کنیم بهتر باشد. تحقیقات جدید از دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس نشان می دهد که یک نوع لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) قبلاً نقشی ناشناخته در محافظت از کبد در برابر آسیب داشت. این HDL با جلوگیری از سیگنال های التهابی تولید شده توسط باکتری های معمول روده ، از کبد محافظت می کند.

HDL بیشتر به دلیل غلظت کلسترول در بدن و رساندن آن به کبد برای دفع شناخته می شود. اما در مطالعه جدید ، محققان نوع خاصی از HDL را به نام HDL3 شناسایی کردند که وقتی توسط روده تولید می شود ، سیگنال های باکتریایی روده را که باعث التهاب کبد می شوند ، مسدود می کند. در صورت مسدود نشدن ، این سیگنال های باکتریایی از روده به کبد منتقل می شوند ، در آنجا سلول های ایمنی بدن را فعال می کنند که حالت التهابی ایجاد می کنند و منجر به آسیب کبدی می شود.

نویسنده ارشد مطالعه گفت: "حتی اگر HDL" کلسترول خوب "در نظر گرفته شده باشد ، اما داروهایی که سطح HDL را به طور کلی افزایش می دهند ، در سالهای اخیر به دلیل آزمایشات بالینی که هیچ فایده ای در بیماری های قلبی عروقی نشان نمی دهند ، مورد پسند واقع شده اند. یک استاد برجسته ایمونولوژی گفت: "اما مطالعه ما نشان می دهد که افزایش سطح این نوع خاص از HDL و به طور خاص افزایش آن در روده ، ممکن است نوید محافظت در برابر بیماری کبد را بدهد ، که همانند بیماری قلبی ، یک مشکل عمده مزمن در سلامت است." در این مطالعه ، محققان نشان دادند که HDL3 موجود در روده از کبد در برابر التهاب موش محافظت می کند.

هر نوع آسیب روده ای می تواند بر تأثیر گروهی از میکروب ها به نام باکتری های گرم منفی بر بدن تأثیر بگذارد. چنین میکروب هایی مولکول التهابی به نام لیپوپلی ساکارید تولید می کنند که می تواند از طریق ورید پورت به کبد منتقل شود. ورید پورت اصلی عروقی است که خون را به کبد می رساند و بیشتر مواد مغذی را پس از جذب غذا در روده به کبد می رساند. مواد موجود در میکروب های روده ممکن است همراه با مواد مغذی موجود در غذا برای فعال سازی سلول های ایمنی بدن که باعث التهاب می شوند ، حرکت کنند. به این ترتیب ، عناصر میکروبیوم روده ممکن است بیماری کبد را تحریک کنند ، از جمله بیماری کبد چرب و فیبروز کبدی ، که در آن کبد بافت اسکار ایجاد می کند.

منبع : medicalxpress.com

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.