پرابوتولینوم توکسین آ | prabotulinumtoxina prabotulinumtoxina


پرابوتولینوم توکسین آ ، از باکتریهای ایجاد کننده بوتولیسم ساخته شده است. سم بوتولین فعالیت عصبی در عضلات را مسدود می کند.
پرابوتولینوم توکسین آ برای کاهش موقت ظاهری چین و چروک صورت ( مثلا خطوط اخم بین ابرو) در بزرگسالان استفاده می شود.
-برای درمان دیستونی گردن رحم در بزرگسالان برای کاهش شدت وضعیت غیر طبیعی سر و درد گردن در ارتباط با دیستونی گردنی همچنین برای درمان هایپر هییدروز شدید زیر بغل اولیه که به طور ناکافی با عوامل موضعی و همچنین برای درمان استرابیسم و ​​در بیماران 12 سال و بالاتراستفاده میشود.
-سم بوتولینوم موجود در پرابوتولینوم توکسین آ می تواند در مناطق دیگر بدن فراتر از محل تزریق آن پخش شود. این می تواند عوارض جانبی جدی برای زندگی ایجاد کند.

مکانیسم اثر

پرابوتولینوم توکسین آ (سم بوتولینوم نوع A) یک نوروتوکسین است که توسط کلستریدیوم بوتولینوم تولید می شودباسیلوس بی هوازی اسپور سازنده اسپور ، که انتقال اتصال عصبی عضلانی را با اتصال به سایت های پذیرنده در پایانه های عصبی حرکتی ، ورود به پایانه های عصبی و جلوگیری از انتشار استیل کولین مسدود می کند. 
این مهار همزمان با قطع شدن نوروتوکسین SNAP-25 ، یک پروتئین جدایی ناپذیر در اسکله موفقیت آمیز و آزاد سازی استیل کولین از وزیکولهای واقع در انتهای عصب است. در صورت تزریق عضلانی به صورت عضلانی در دوزهای درمانی ، پرابوتولینوم توکسین آ محصور شیمیایی جزئی از عضله و در نتیجه کاهش موضعی در فعالیت عضلات ایجاد می کند. علاوه بر این ، ممکن است ماهیچه آتروفی شود ، ممکن است جوانه زنی آکسون رخ دهد و گیرنده های استیل کولین غیر عملکردی ممکن است ایجاد شوند.

فارماکوکینتیک

پیچیدگی شیمیایی سم بوتولینوم نوع A همراه با قدرت شدید آن ، فرصتی برای مطالعه مشخصات دارویی آن در انسان را محدود می کند. بنابراین ، هیچ مطالعه فارماکوکینتیک انسانی انجام نشده است. سم بوتولینوم نوع A مستقیماً به عضله هدف ، یعنی یک عضله اسکلتی تزریق می شود. بنابراین ، فراهمی زیستی مسیری داخل وریدی یا دهانی از اهمیت بالینی برخوردار نیست.

موارد مصرف پرابوتولینوم توکسین آ | prabotulinumtoxina

-خطوط گلوبلار: بهبود موقتی در بروز خطوط متوسط ​​و شدید glabellar همراه با موج دار و / یا فعالیت ماهیچه های پروبروس در بیماران بزرگسال.
-برای درمان دیستونی گردن رحم در بزرگسالان
-برای کاهش شدت وضعیت غیر طبیعی سر و درد گردن در ارتباط با دیستونی گردنی. 
- برای درمان هایپر هییدروز شدید زیر بغل اولیه که عوامل موضعی برای آن ناکتفی بوده است.
-برای درمان استرابیسم و ​​بلفارواسپاسم همراه با دیستونی از جمله بلفارواسپاسم خوش خیم اساسی یا اختلالات عصبی VII در بیماران 12 سال و بالاتر درمان می شود. 
-برای درمان عرق کردن بیش از حد زیر بغل استفاده می شود.

مقدار مصرف پرابوتولینوم توکسین آ | prabotulinumtoxina

دوز معمولی بزرگسالان برای خطوط Glabellar:
20 واحد در هر جلسه درمانی که به 5 تزریق IM مساوی 4 واحدی در هر بخش تزریق تقسیم می شوند
دو تزریق در هر عضله راه راه (یکی به عضلات داخلی و دیگری به وسط برتر)

موارد منع مصرف

حساسیت به سم بوتولینوم یا هر مؤلفه فرمولاسیون

عوارض جانبی پرابوتولینوم توکسین آ | prabotulinumtoxina

در صورت مشاهده ی عوارض زیر باید فورا با پزشک مربوطه تماس بگیرید:
- ضعف عضلانی غیرمعمول یا شدید (خصوصاً در ناحیه بدن که به دارو تزریق نشده است).
- در تنفس ، صحبت کردن یا بلعیدن مشکل دارید.
- از دست دادن کنترل مثانه.
- صدای خشن ، پلک های افتاده؛
- تغییر دید ،درد چشم، خشکی چشم یا تحریک شده چشم (یا ممکن است چشمان شما نسبت به نور نیز حساس تر باشد)؛
- درد قفسه سینه یا فشار ، درد در فک یا شانه شما ، ضربان قلب نامنظم.

عوارض جانبی شایع :
- سردرد ؛
- افتادگی پلک ها؛
- افزایش تعداد گلبولهای سفید.
- علائم سرماخوردگی مانند بینی پرزدار ، عطسه ، گلو درد .

هشدارها

-واکنش های آنافیلاکسی / حساسیت : واکنش های حساسیت شدید و / یا فوری (به عنوان مثال ، آنافیلاکسی ، بیماری سرم ، کهیر ، ورم بافت نرم ، تنگی نفس) رخ داده اند. اگر واکنشی رخ داد ، درمان را  فوری قطع کنید.
• تشکیل آنتی بادی: دوزهای بالاتر یا تجویز مکرر ممکن است منجر به خنثی سازی تشکیل آنتی بادی و از بین رفتن اثر بخشی شود.
• حوادث قلبی و عروقی: در بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی با احتیاط استفاده شود. آریتمی و انفارکتوس میوکارد (برخی کشنده) پس از تجویز گزارش شده است. برخی از این بیماران دارای فاکتورهای خطر از جمله وجود بیماری قلبی عروقی بودند.

• دیسفاژی: درمان می تواند منجر به بلع یا مشکلات تنفسی شود. ممکن است برای چندین ماه پایدار باشد ، و نیاز به استفاده از لوله تغذیه دارد. آسپیراسیون ممکن است ناشی از سوء هاضمه شدید باشد و در هنگام معالجه بیمارانی که بلع یا عملکرد تنفسی در آنها قبلاً به خطر افتاده است ، یک خطر خاص است. عوامل خطر شامل توده عضلانی گردن ، تزریق دو طرفه به عضله استرنکلئیدوماستوئید یا تزریق در ناحیه لیزر کتف است.

• اثرات چشمی: خشکی چشم ، کاهش تولید اشک ، کاهش پلک زدن و اختلالات قرنیه ممکن است با سموم بوتولینوم ایجاد شود. علائم مداوم ممکن است نیاز به ارزیابی چشم پزشکی داشته باشد.
• سمیت سیستمیک: گسترش گسترده سم بوتولینوم در خارج از محل تزریق گزارش شده است. سوء هاضمه و مشکلات تنفسی رخ داده و ممکن است تهدید کننده زندگی باشد ، و گزارش هایی در مورد مرگ گزارش شده است. علائم دیگر گزارش شده عبارتند از: آستن ، ضعف عضلانی عمومی ، دیپلوپی ، تاری دید ، پتوز ، دیس فونیا ، دیسارتریا و بی اختیاری ادرار. این علائم ساعت ها تا هفته ها پس از تزریق گزارش شده است.، در صورت بروز اختلالات تنفسی ، گفتار یا مشکلات بلع ، توجه فوری پزشکی لازم است.

نکات قابل توصیه

-شرایط و توصیه های تزریق:برای تزریق عضلانی از سوزن سنج 30 تا 33 استفاده کنید. به هر یک از 5 مکان تزریق کنید (2 تزریق در هر عضله راه راه و 1 تزریق در عضله پروکلر میانی). اطمینان حاصل کنید که حجم / دوز تزریق شده صحیح است و در صورت امکان از حداقل دز استفاده شود . از تزریق در نزدیکی levator palpebrae superioris  بیشتر استفاده کنید. تزریق های راه راه جانبی باید 1 سانتی متر بالاتر از خط الراس فوقانی استخوانی باشد. سموم را نزدیک به 1 سانتی متر بالاتر از ابرو مرکزی تزریق نکنید. 

-شرایط نگهداری : ویالهای باز نشده را در یخچال بین 2 تا 8 درجه سانتیگراد (36 درجه فارنهایت تا 46 درجه فارنهایت) در کارتن اصلی نگهداری کنید تا از نور محافظت کنید.

مصرف در بارداری

تاکنون به اثبات نرسیده است.

در مورد استفاده در خانم های باردار اطلاعات کافی وجود ندارد که  این دارو باعث عواقب نامطلوب رشد شود. مطالعات در موشهای صحرایی باردار سمیت مادر و جنین را نشان نداده است.

مصرف در شیردهی

هیچ اطلاعاتی در مورد اثرات این دارو بر روی شیر مادر یا اثرات آن بر تولید شیر وجود ندارد.
"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.