رژیم غذایی غربی و خطر التهاب و عفونت روده

رژیم غذایی غربی و خطر التهاب و عفونت روده

رژیم غذایی غربی ممکن است خطر التهاب و عفونت روده را افزایش دهد.طبق مطالعه محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در کلینیک سنت لوئیس و کلیولند ، مصرف رژیم غربی، سیستم ایمنی در روده را از راه هایی که می تواند خطر ابتلا به عفونت و بیماری التهابی روده را افزایش دهد ، مختل می کند.

این مطالعه روی موش ها و افراد نشان داد که رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی قند و چربی باعث آسیب به سلول های Paneth (سلول های ایمنی روده ) می شود که به کنترل التهاب کمک می کند. هنگامی که سلول های Paneth به درستی کار نمی کنند ، سیستم ایمنی روده بیش از حد مستعد التهاب است ، افراد را در معرض خطر بیماری التهابی روده قرار می دهد و کنترل موثر میکروب های بیماری زا را از بین می برد.

نویسنده اصلی مطالعه گفت: "بیماری التهابی روده از نظر تاریخی در درجه اول در کشورهای غربی مانند ایالات متحده آمریکا یک مشکل بود ، اما در جهان با شیوع بیشتر سبک زندگی غربی شیوع بیشتری پیدا کرده است." دانشیار پاتولوژی و ایمونولوژی در دانشگاه واشنگتن افزود: تحقیقات ما نشان داد كه مصرف طولانی مدت رژیم غذایی غربی حاوی مقدار زیاد چربی و قند باعث اختلال در عملکرد سلولهای ایمنی روده می شود، می توانند بیماری التهابی روده را تقویت كنند یا خطر عفونتهای روده را افزایش دهند.

اختلال سلول پانت یکی از ویژگی های اصلی بیماری التهابی روده است. به عنوان مثال ، افرادی که به بیماری کرون مبتلا هستند ، نوعی بیماری التهابی روده است که با درد شکم ، اسهال ، کم خونی و خستگی مشخص می شود ، اغلب سلولهای Paneth دارند که دیگر کار نمی کنند.

محققان برای درک بهتر این ارتباط ، دو گونه موش را که از نظر ژنتیکی مستعد چاقی هستند ، مورد مطالعه قرار دادند. چنین موش هایی به طور مزمن پرخوری می کنند به علت جهش هایی که دارند مانع از احساس سیری حتی در صورت داشتن رژیم منظم می شوند. در کمال تعجب محققان ، موشهای چاق سلولهای Paneth داشتند که طبیعی به نظر می رسید.

لیو گفت: "چاقی به خودی خود مسئله خاصی نبود." "خوردن بیش از حد یک رژیم غذایی سالم تاثیری بر سلولهای Paneth ندارد. این رژیم غذایی پرچرب و پر قند بود."

وقتی موشها برای چهار هفته تحت رژیم غذایی سالم قرار گرفتند سلولهای Paneth به حالت عادی بازگشتند. اینکه آیا افرادی که به طور معمول رژیم غربی می خورند می توانند با تغییر رژیم خود، ایمنی روده را بهبود ببخشند ، باید بررسی شود.

لیو گفت: "این یک آزمایش کوتاه مدت بود ، فقط به مدت هشت هفته." "در افراد ، چاقی یک شبه و حتی در طی هشت هفته اتفاق نمی افتد. افراد 20 ، 30 سال قبل از چاقی ، سبک زندگی بهینه ندارند. ممکن است اگر برای مدت طولانی رژیم غربی داشته باشید ، از نقطه ای بدون بازگشت عبور کنید. سلولهای Paneth شما حتی اگر رژیم خود را تغییر دهید بهبود نمی یابند. قبل از اینکه بگوییم آیا این روند در افراد برگشت پذیر است ، باید تحقیقات بیشتری انجام دهیم."

آزمایشات بیشتر نشان داد که یک مولکول معروف به اسید دئوکسی کولیک ، یک اسید صفراوی ثانویه که به عنوان محصول جانبی متابولیسم باکتریهای روده تشکیل می شود ، ارتباط بین رژیم غربی و اختلال عملکرد سلول Paneth را تشکیل می دهد. اسید صفراوی فعالیت دو مولکول ایمنی را افزایش می دهد - گیرنده فارنسوئید X و اینترفرون نوع 1 - که عملکرد سلول Paneth را مهار می کند.

لیو و همکارانش اکنون در حال بررسی این هستند که آیا چربی یا قند نقش اصلی را در تخریب سلولهای Paneth دارند. آنها همچنین مطالعه راههای بازیابی عملکرد طبیعی سلول Paneth و بهبود ایمنی روده را با هدف قرار دادن اسید صفراوی یا دو مولکول ایمنی آغاز کرده اند.

منبع : medicalxpress.com


آخرین اخبار دارویی را در وبسایت موسسه خدمات دارویی رضوی دنبال کنید .

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

شایع ترین علائم سرطان روده
شایع ترین علائم سرطان روده

فلوشیپ جراحی کلورکتال با بیان اینکه سرطان روده بزرگ (کولون) جزء دومین سرطان شایع در دنیا است، گفت:کاهش وزن ناگهانی، وجو...

اگر چاق هستید ، شب بیدار بودن احتمال دیابت را افزایش می دهد.
اگر چاق هستید ، شب بیدار بودن احتمال دیابت را افزایش می دهد.

اگرچه چاقی به خودی خود می تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد ، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که دیابت و بیماری های قلبی ...

هر مقداری از الکل به مغز آسیب می رساند
هر مقداری از الکل به مغز آسیب می رساند

محققان در گزارش جدید هشدار دادند نوشیدن هر مقدار الکل می تواند به مغز شما آسیب برساند.سی ان ان به نقل از آنیا توپیوالا ،...

عوامل افزایش دهنده احتمال ابتلا به سرطان زودرس روده بزرگ
عوامل افزایش دهنده احتمال ابتلا به سرطان زودرس روده بزرگ

اکنون ، تحقیقات جدید نشان می دهد برخی از عوامل سبک زندگی ، مانند خوردن مقدار زیادی گوشت قرمز و مصرف زیاد الکل ، ممکن است...

درمان کاهش وزن و جلوگیری از تجمع چربی مرتبط با مرگ و میر قلبی
درمان کاهش وزن و جلوگیری از تجمع چربی مرتبط با مرگ و میر قلبی

درمان کاهش وزن از تجمع چربی مرتبط با مرگ و میر قلبی جلوگیری می کند. افزایش سطح لیپیدهایی به نام سرامیدها می تواند خطر مر...

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.