هماتوم چیست و چه علائمی دارد؟

هماتوم چیست و چه علائمی دارد؟

● هماتوم شبیه کبودی است، اما این آسیب در رگ‌های خونی بزرگ‌تر رخ می‌دهد و می‌تواند منجر به تورم، تغییر رنگ و گرما شود و ممکن است نیاز به درمان پزشکی داشته باشد.

 

● در حالی که بسیاری از هماتوم‌ها نسبتاً بی‌ضرر هستند، برخی می‌توانند نشان دهنده یک مشکل پزشکی جدی‌تری باشند.

 

● هرکسی که در یک تصادف آسیب دیده یا ضربه‌ای به سرش وارد شده است باید در مورد علائم هماتوم داخلی آگاهی پیدا کند.

هماتوم چیست؟

● هماتوم ناحیه‌ای خونی است که خارج از رگ‌های خونی بزرگ‌تر جمع می‌شود. هماتوم معمولاً به دلیل جراحات یا تروما در این ناحیه ایجاد می‌شود.

 

● آسیب می‌تواند باعث شکستن دیواره رگ‌های خونی شود و به خون اجازه می‌دهد تا به بافت اطراف راه پیدا کند.

 

● هماتوم ممکن است در هر رگ خونی از جمله سیاهرگ‌ها، شریان‌ها و مویرگ‌ها ایجاد شود. محل هماتوم ممکن است ماهیت آن را تغییر دهد.

 

● هماتوم شبیه خونریزی است، اما "خونریزی" به خونریزی مداوم اشاره دارد در حالی که خون در هماتوم معمولاً قبلاً لخته شده است.

انواع هماتوم

هماتوم

● نوع هماتوم بستگی به محل ظاهر شدن آن در بدن دارد. مکان همچنین ممکن است به تعیین میزان خطرناک بودن آن کمک کند.

هماتوم گوش

● هماتوم گوش بین غضروف گوش و پوست بالای آن ظاهر می‌شود. این حالت یک آسیب شایع در کشتی‌گیران، بوکسورها و سایر ورزشکارانی است که مرتباً به سرشان ضربه وارد می‌شود.

هماتوم زیر ناخن

● این هماتوم در زیر ناخن ظاهر می‌شود. این وضعیت در صدمات جزئی، مانند ضربه تصادفی انگشت با چکش، شایع است.

هماتوم پوست سر

● هماتوم پوست سر معمولاً به‌صورت برآمدگی روی سر ظاهر می‌شود. این آسیب به پوست و عضله خارجی وارد می‌شود، بنابراین روی مغز تأثیر نخواهد گذاشت.

هماتوم تیغه بینی

● معمولاً در نتیجه شکستگی بینی، هماتوم تیغه بینی در صورت عدم درمان ممکن است باعث مشکلاتی شود.

هماتوم زیر جلدی

● این نوع هماتوم دقیقاً در زیر پوست، معمولاً در سیاهرگ‌های کم عمق نزدیک به سطح پوست ظاهر می‌شود.

هماتوم خلفی صفاقی

● این هماتوم در داخل حفره شکمی رخ می‌دهد؛ اما در هیچ اندام دیگری رخ نمی‌دهد.

هماتوم طحال

● این نوع هماتوم در طحال ظاهر می‌شود.

هماتوم کبدی

● هماتوم کبدی در کبد ایجاد می‌شود.

هماتوم اپیدورال نخاعی

● این اصطلاح به هماتوم بین پوشش نخاع و مهره‌ها اشاره دارد.

هماتوم اپیدورال داخل جمجمه‌ای

● این نوع هماتوم بین صفحه جمجمه و پوشش خارجی مغز رخ می‌دهد.

هماتوم ساب دورال

● هماتوم ساب دورال بین بافت مغز و پوشش داخلی مغز رخ می‌دهد.

تصاویر هماتوم

 

هماتوم

علل هماتوم

● صدمات و تروما شایع‌ترین علل هماتوم هستند. هر گونه آسیب به دیواره رگ‌های خونی ممکن است باعث نشت خون شود. این خون هنگام فرار از رگ خونی تجمع می‌یابد و باعث ایجاد هماتوم می‌شود.

 

● برای ایجاد هماتوم، جراحات نباید شدید باشند. افراد ممکن است در اثر یک آسیب ساده، مانند ضربه زدن به انگشت، هماتوم زیر ناخن را تجربه کنند.

 

● صدمات مهم‌تر، مانند آسیب‌های ناشی از تصادفات وسیله نقلیه، سقوط از ارتفاع، یا آنوریسم نیز می‌تواند باعث هماتوم شدید شود.

 

● برخی از روش‌های جراحی، از جمله عمل‌های پزشکی، دندان‌پزشکی یا زیبایی، ممکن است منجر به هماتوم شوند، زیرا می‌توانند به بافت‌ها و رگ‌های خونی مجاور آسیب برسانند.

 

● برخی از داروهای رقیق کننده خون نیز ممکن است خطر هماتوم را افزایش دهند. افرادی که به طور منظم آسپرین، وارفارین یا دی پیریدامول مصرف می‌کنند ممکن است بیشتر دچار مشکلات خونریزی از جمله هماتوم شوند.

 

● هماتوم همچنین می‌تواند بدون هیچ دلیل قابل شناسایی ظاهر شود.

علائم هماتوم

● برای هماتوم‌های سطحی‌تر، علائم عبارتند از:

  • ○ تغییر رنگ
  • ○ التهاب و تورم
  • ○ حساسیت در محل
  • ○ سرخی
  • ○ احساس گرما در پوست اطراف هماتوم
  • ○ درد

 

● تشخیص هماتوم داخلی ممکن است دشوارتر باشد. هر کسی که تصادف کرده است یا آسیب جدی دیده است باید به طور منظم به پزشک برای غربالگری هماتوم مراجعه کند.

 

هماتوم

● هماتوم در جمجمه ممکن است خطرناک باشد. حتی پس از مراجعه به پزشک در مورد آسیب، ضروری است که مراقب علائم جدیدی مانند موارد زیر باشید:

  • سردرد شدید و بدتر
  • ○ مردمک‌های ناهموار
  • ○ مشکل در حرکت بازو یا پا
  • ○ از دست دادن شنوایی
  • ○ مشکل در بلع
  • ○ خواب‌آلودگی
  • ○ از دست دادن هوشیاری

 

● علائم ممکن است بلافاصله ظاهر نشوند، اما معمولاً در چند روز اول ظاهر می‌شوند. محققان در یک مطالعه در سال 2014 اشاره کردند که علائم هماتوم ساب دورال در عرض 72 ساعت پس از آسیب رخ می‌دهد.

مقایسه کبودی و هماتوم

هماتوم

● تغییر رنگ و حساسیت در ناحیه آسیب دیده باعث می‌شود مردم باور کنند که هماتوم و کبودی یکسان هستند.

 

● کبودی زمانی ایجاد می‌شود که خون از رگ‌های خونی کوچک‌تر نشت می‌کند و باعث می‌شود یک نقطه بنفش، آبی یا تیره روی پوست ظاهر شود. کبودی با بهبودی تغییر رنگ می‌دهد، معمولاً قبل از محو شدن کامل روشن یا زرد می‌شود. کبودی‌ها معمولاً جدی نیستند.

 

● در مقابل، هماتوم یک نشت از یک رگ خونی بزرگ‌تر است. علامتی که از آن به‌جا می‌گذارد ممکن است آبی تیره یا سیاه باشد، اما همچنین می‌تواند باعث قرمزی قابل توجهی شود. تروما شدیدتر باعث ایجاد هماتوم می‌شود که ممکن است جدی باشد و نیاز به درمان پزشکی داشته باشد.

 

● اکثر کبودی‌ها بدون نیاز به درمان خودبه‌خود بهبود می‌یابند. کبودی‌های شدید نادر هستند، اما ممکن است به بافت‌ها یا اندام‌های داخلی آسیب برسانند و برای جلوگیری از عفونت نیاز به درمان داشته باشند.

 

● برخی از افراد ممکن است بیشتر مستعد کبودی باشند، از جمله افرادی که کم خونی یا کمبود ویتامین دارند و کسانی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنند.

درمان هماتوم

هماتوم

● در برخی موارد، هماتوم نیازی به درمان ندارد. بدن معمولاً خون را از هماتوم در طول زمان بازجذب می‌کند.

 

● برای مدیریت هماتوم زیر پوست، ناخن یا سایر بافت‌های نرم، فرد باید به ناحیه آسیب دیده استراحت داده و از کیسه یخ پیچیده شده در حوله استفاده کند تا درد یا تورم کاهش یابد.

 

● ممکن است بانداژ یا آتل کردن ناحیه اطراف هماتوم کمک کند تا رگ خونی در حین بهبودی باز نشود. در صورت لزوم، پزشک دستورالعمل‌های خاصی را در مورد نحوه انجام این کار به فرد می‌دهد.

 

● اگر آسیب دردناک باشد، پزشکان ممکن است برخی مسکن‌های بدون نسخه یا تجویزی را توصیه کنند. معمولاً به فرد توصیه می‌کنند که از مسکن‌های خاصی مانند آسپرین که خون را رقیق می‌کند و ممکن است هماتوم را بدتر کند، اجتناب کنند.

 

● گاهی اوقات، هماتوم ممکن است نیاز به تخلیه با جراحی داشته باشد. اگر خون به نخاع، مغز یا سایر اندام‌ها فشار وارد کند، ممکن است جراحی بیشتر باشد. در موارد دیگر، پزشکان ممکن است بخواهند هماتوم را که در معرض خطر عفونت است تخلیه کنند.

 

● درمان جراحی ممکن است در همه موارد ضروری نباشد، حتی زمانی که هماتوم در داخل جمجمه باشد. به‌عنوان مثال، در یک مطالعه در سال 2015 بر روی افراد مبتلا به هماتوم ساب دورال، محققان خاطرنشان کردند که اکثر آنها درمان غیرتهاجمی دریافت کردند. تنها 6.5 درصد از این افراد در مراحل بعدی نیاز به درمان جراحی داشتند.

 

● در موارد نادر، هماتوم ممکن است به رشد خود ادامه دهد؛ زیرا رگ خونی آسیب دیده همچنان خون بیشتری را خارج می‌کند. نتیجه ترکیبی از خون قدیمی و جدید است که پزشکان باید آن را به طور کامل خارج کنند.

عوارض هماتوم

● هماتوم درمان نشده گاهی اوقات می‌تواند عوارضی ایجاد کند.

 

● به‌عنوان مثال، اگر فرد آزمایش نشود، تشخیص هماتوم در مغز ممکن است دشوار باشد. این افراد ممکن است علائمی مانند سردرد پایدار، سرگیجه یا مشکل در تکلم را تجربه کنند.

 

● هرکسی که از ناحیه سر آسیب دیده یا در جای دیگری آسیب شدیدی دیده است باید به پزشک مراجعه کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

هماتوم

● بسیاری از هماتوم‌ها ساده هستند. هماتوم زیر ناخن یا پوست ممکن است دردناک باشد، اما معمولاً عوارضی ایجاد نمی‌کند.

 

● اگر هماتوم خیلی دردناک است، بهتر است به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. پزشک می‌تواند نکاتی را در بانداژ یا بستن ناحیه مورد نظر ارائه دهد. همچنین در صورت مشاهده علائم عفونت، مانند تغییر رنگ، تورم و احساس گرما در زمان لمس، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

 

● هر فردی که دچار آسیب به سر شده است باید به طور مرتب به پزشک مراجعه کند تا علائم را گزارش کند. اگر پزشک مشکوک به وجود هماتوم در داخل جمجمه باشد، ممکن است اسکن تصویربرداری را تجویز کند.

 

● به همین ترتیب، هر فردی که در یک تصادف جدی مانند تصادف با اتومبیل یا سقوط از ارتفاع قرار گرفته است، باید به طور منظم توسط پزشک معاینه شود. پس از کاهش التهاب اولیه ناشی از جراحات، پزشکان ممکن است بخواهند کبودی یا هماتوم را که بر بافت‌ها و اندام‌های داخلی تأثیر می‌گذارد، بررسی کنند.

خلاصه

● هماتوم‌ها می‌توانند ترسناک به نظر برسند، اما درمان مناسب می‌تواند به اطمینان حاصل شود که آسیب پایداری به آنها وارد نمی‌شود.

 

● افراد می‌توانند هماتوم‌های جزئی مانند هماتوم‌های گوش یا زیر ناخن را در خانه مدیریت کنند.

 

● هرکسی که دچار آسیب به سر شده، تصادف کرده یا دچار هماتوم شده است و علائم عفونت را نشان می‌دهد، باید به پزشک مراجعه کند. با تشخیص سریع و درمان مناسب، اکثر هماتوم‌ها بدون عارضه برطرف می‌شوند.

منبع

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.